Bredbandstelefoni - Vanliga frågor

Kan jag ringa betal och gratis nummer?

Ja, 077-, 020- och 09-nummer fungerar som vanligt.

Kan jag vidarekoppla vid upptaget, inget svar eller under ett pågående samtal?

Nej, inte för tillfället.

Jag har en personlig brandvägg på datorn, måste den konfigureras?

Nej, inte om du installerat allt efter instruktionerna.

Kan jag använda Bredbandstelefoni bakom en bredbandsrouter ?

Ja, ÖreTels Bredbandstelefoni är testad med de flesta kända bredbandsroutrarna.  Ex Zyxel , D-Link , Cisco mfl.
 

Går det långsammare att surfa när jag ringer?

Nej, Bredbandstelefoni upptar en väldigt liten del av din bredbandskapacitet. Du bör dock ha en bredbandsanslutning på minst 500 Kbps.

Kan jag använda telefonsvarare eller fax?

Ja, du kan använda alla enheter du normalt kan koppla till en vanlig telefon.

Kan jag ringa utlandssamtal?

Ja. Du kan även kombinera med NYA ÖreTel Utland.

Kan jag använda telefonen och surfa samtidigt?
Kan jag använda telefonen vid strömavbrott?

Utrustningen kräver ström, detta kan dock lösas med batteridrift eller dylikt.

Kan jag ha skyddat nummer?
Finns mitt telefonnummer i telefonkatalogen?

Ja, såvida du inte har hemligt nummer. Observera att detta måste anmälas till oss.

Hur gör jag om jag flyttar?

Ring vår kundtjänst på 040-6270000 och meddela din nya adress om du vill flytta abonnemanget. Tag även med all utrustning och koppla in det så fungerar det som vanligt.

Är kvalitén lika bra som vanlig telefoni?

Skillnaden är ej märkbar och kan i många fall vara bättre med Bredbandstelefoni.

Hur kan jag få hjälp?

Genom att ringa vår kundtjänst på 040-6270000.

Är det svårt att installera?

Installationen är väldigt enkel. Din telefondosa är konfigurerad och klar när du får den. Det enda du behöver göra är att koppla samman utrustningen enligt anvisningarna som följde med ditt startpaket.

Kan jag se vilka samtal jag har ringt samt kostnaden för dessa?

Ja, tillsammans med varje faktura får du en fullständig specifikation utan extra kostnad.

Kan jag se vilka samtal jag har ringt samt kostnaden för dessa?

Ja, tillsammans med varje faktura får du en fullständig specifikation utan extra kostnad.

Hur betalar jag?

Faktura månadsvis. Du kan betala via post, bankgiro eller via din internetbank. Vi har även autogiro.

Kan jag behålla mitt gamla nummer?

Ja, portering av befintligt nummer kostar 395:-.

Kan jag säga upp mitt fasta telefonabonnemang hos Telia?

Ja, om du har bredband via fastighetsnät (t ex MKBNet eller HSB Bolina) eller kabel-tv (t ex Comhem) så kan du säga upp ditt fasta telefonabonnemang hos Telia. Har du ADSL kontrollera med din ADSL-leverantör.Säg inte upp ditt fasta abonnemang innan du har kopplat upp bredbandstelefonin och provringt några gånger.

Kan jag använda min vanliga telefon?

Ja, du kan använda din vanliga tonvalstelefon.

Kan jag spärra telefonen mot utlandssamtal eller mobilsamtal?
Kan ÖreTel leverera Bredband?

Idag kan de som bor i MKBs fastigheter och är kopplade med MKBNet använda sig av vårt Bredband samt Bredbandstelefoni.

Hur lång tid tar leveransen från det att ni mottagit min beställning?

Leveransen kan ta upp till 3 veckor.

Vad behöver jag för att kunna använda er Bredbandstelefoni?

Det enda som krävs är en bredbandsanslutning på minst 0,5 Mbps (500 Kbps) i båda riktningar. En vanlig tonvalstelefon samt en telefondosa.Telefondosan, som översätter från telefonsignal till bredband, får du från ÖreTel.